JUTRO wyzwanie Maknety dzień 10

Z adhd w parze idzie prokrastynacja – czyli odkładanie wszystkiego na potem, na jutro.
Nie tylko z adhd – czasem nawyk ten wyrabia się jakoś mimochodem… nie chce nam się za coś zabrać, za coś niefajnego, nudnego, za coś czego nie lubimy. Szukamy sobie wymówek, powodów, innych zajęć. Cholerstwo przykleja się bardzo szybko i wkrótce okazuje się, że nie chce nam się robić i lubianych rzeczy, potem zaniedbujemy obowiązki…

W przypadku addików dodatkowym utrudnieniem jest to, że mają oni trudność z oceną, ile czasu na coś potrzeba. Odkładanie na później wynika z tego, że wydaje im się, że nie ma co się spieszyć. Potem się okazuje, że takich zadań zrobiło się kilka, więc nie wiadomo za co się zabrać, a na dodatek zrobienie ich zabiera dużo więcej czasu, niż się wydawało… i siłą rzeczy przekłada się na jutro.

Addik jest mistrzem w odkładaniu odrabiania lekcji.
Ja też przekładam wiele rzeczy, ale z pełną premedytacją – jeśli jestem zmęczona, to robię coś przyjemnego, a prasowanie przekładam na jutro (co w praktyce oznacza moment, kiedy w szafce nie ma żadnego uprasowanego ciucha. przeważnie prasuję jednak dwa trzy z wierzchu i koniec…).
Znam też taką osobe, który odkłada na jutro dosłownie wszystko – i to jutro nigdy nie jest jutro – to poziom ekspert – jutro czasem wypada za pół roku, mimo tego że codziennie obiecuje, że jutro ;). Wymyśliłam jej ksywkę „Scarlet”.
Znam też jedną mamę chłopca z autyzmem, dla którego pojęcie czasu było trudne do ogarnięcia. I tak sobie wymyśliła, że gdy mały pytał kiedy coś nastąpi, a miało to nastąpić w bliższej lub dalszej przyszłości, mówiła: „Jutro kiedyś” . I mały jakoś rozumiał, że to nie zaraz, ani nie jutro 🙂

Co pomaga? Planowanie – robienie sobie listy zadań. Odhaczenie wykonanych daje kopa do zrobienia kolejnych i dużo trudniej o czymś zapomnieć.
Ja dziś np przełożyłam rzeczy do szafki, która została zmontowana już na 3 dzień po kupieniu i przez 10 dni stała radośnie pusta 🙂

lista zadań, planowanie adhd prokrastynacja